6230 Soltvadkert, Bócsai út 41. Tel.: (78) 480 036, (30) 9 985 300

Mikor kell ellenőrizni a futómű-beállítást?

  • új téligumi vagy nyárigumi vásárlása esetén
  • rendellenes gumikopás
  • futóműből jövő kopogó hang
  • bizonytalan úttartás
  • keréktárcsa sérülése esetén
  • futóműalkatrész cseréje után
  • időszakosan évente egyszer, vagy 15000 kilométerenként
  •  

    Mindig ellenőriztesse a futómű-beállítást, ha:

  • a kerékkel nekiütközött valaminek (járdaszegély, kátyú…)
  • azt veszi észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak
  • kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal
  • a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik
  • a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után
  • vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben
  • új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak
  • kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit
  •  

    Miért fontos a futómű-beállítás?

    A futómű-beállítás befolyásolhatja a gumiabroncsok igénybevételét és kopását.  A legtöbb gépjárművön úgy tervezték meg a normál beállítást, hogy a minimumra csökkentse az igénybevételt és a maximumra növelje a járművezető és az utasok kényelmét. A 4 kerék megfelelő futómű-beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, segít növelni azok élettartamát és teljesítményét és javítja az üzemanyag-takarékosságot. Ezen kívül javítja a vezethetőséget és a menetbiztonságot a kormányzási és iránytartási problémák csökkentésével.

     

    Futómű-beállítás kontra kerékkiegyensúlyozás?

    Sokan gyakran összetévesztik a futómű-beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két művelet teljesen különbözik egymástól. A futómű-beállítás vagy más néven nyomtávbeállítás során úgy állítják be a kerekek szögeit, hogy merőlegesek legyenek a talajra és párhuzamosak legyenek egymással. A kerékkiegyensúlyozás viszont azt küszöböli ki, hogy a kerék gördülése során vibrációt okozzon adott sebesség értékeken.

     

    Mi okozhatja a futómű elállítódását?

    Bár ritka, az elállítódás akkor történhet, ha a jármű menet közben a járdaszegélynek ütközik vagy nagy sebesség mellett kátyúba fut. Súlyosabb körülmények, például balesetek, is okozhatják a futómű elállítódását. Ha a futómű-beállítás nem megfelelő, a gumiabroncsok szélei gyors kopásnak indulnak, ami befolyásolhatja a gépjármű vezethetőségét. De leginkább azt jelenti, hogy a tervezettnél hamarabb kell lecserélni a gumiabroncsokat.

     

    A kismértékű elállítódás is problémákat okozhat

    A futómű-beállítás célja biztosítani a gumiabroncsok maximális úttartását és élettartamának maximalizálását.

     

    A futómű-beállítás legfőbb céljai:

  • Pénzt takaríthat meg
  • A gumiabroncsok tovább tartanak
  • A gépjármű simábban és kisebb ellenállással halad
  •  

    Hogyan történik a futómű-beállítás?

    A futómű-beállítás során beállítjuk a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen az összetartásuk és a dőlésük. A beállítás három fő elemből, a kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás beállításából áll.

     

    Kerékdőlés

    A kerékdőlés a kerék dőlésszöge a gépjármű eleje felől nézve. Ha a kerék dőlésszöge túl nagymértékű, egyenetlen kopás történik.

     

  • A pozitív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része elhajlik a gépjárműtól. Ha a pozitív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik.
  • A negatív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része a gépjármű felé hajlik. Ha a negatív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs belső része kopik.
  •  

    A kerékdőlés szögét gépjárművenként eltérően tervezik meg és állítják be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek a talajjal gördülés közben. Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.

     

    Kerékösszetartás

    A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége. A kerékösszetartás beállításai befolyásolják a vezethetőségi jellemzőket a gépjármű kanyarodása közben.

     

  • Kerékösszetartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékösszetartás kanyarban alulkormányozottságot okoz. Ha túl nagy a kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd el kopni.
  • Kerékszéttartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok hátsó végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékszéttartás kanyarban túlkormányozottságot okoz, és olyan érzés, mintha a gépjármű túl élesen, 'bólintva' venné be a kanyart. Ha a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el. Ezt a fajta kopást „fűrészfogas” kopásnak hívják, és jól érezhető, ha végighúzzuk a kezünket a gumiabroncs futófelületén.
  •  

    A Twin-Car Autószerviz Szolgáltatásai:

  • Személyautó és kisteherautó javítás
  • Olajcsere
  • Fék átvizsgálás, fékfolyadék csere
  • Pollenszűrő csere
  • Izzó csere, fényszóró beállítás
  • Ékszíj csere
  • Vízpumpa csere
  • Kuplung csere
  • Kormánymű ellenőrzés
  • Számítógépes fékhatás mérés
  • Lengéscsillapító vizsgálat
  • Ablaktörlő csere
  • Motor és hengerfej javítás
  • Féltengely csukló és gumiharang csere
  • Levegő-, olaj-, és üzemanyagszűrő csere
  • Időszakos szerviz gyári előírás szerint
  • Szezonális átvizsgálás (téli-nyári)
  • Teljes körű alkatrész beszerzés
  • Nyitvatartás:

    Hétfőtől - Péntekig: 8-17-ig

    Twin-Car Bt.
    Soltvadkert, Bócsai út 41.
    Telefon:(78) 480 036,
    Mobil: (30) 9 985 300
    E-mail:twincar@t-online.hu