6230 Soltvadkert, Bócsai út 41. Tel.: (30) 299 5278, (30) 9 985 300

A Twin-Car Autószerviz tanácsai Műszaki Vizsga előtt

 

Mikor szükséges az autónk műszaki vizsgáztatását elvégezni?

Ahhoz, hogy egy gépjármű a forgalomban részt vehessen érvényes műszaki vizsgával kell rendelkeznie!

 

Műszaki vizsgát akkor kell elvégezni egy autón, ha

 

  • a) új autót vásároltunk és azt forgalomba szeretnénk helyezni
  • b) a már forgalomban lévő autónk műszaki vizsgája hamarosan le fog járni
  •  

    Mit tegyünk műszaki vizsgáztatás előtt?

    Ha közeleg a vizsga időpontja, mindenképpen érdemes az autónkat elvinni egy szervizbe.

    Még ha azt gondoljuk, hogy “a mi autónk nagyszerű állapotban van” és biztosan át fog menni a vizsgán, akkor is érdemes szakértővel elvégeztetnünk egy előzetes felülvizsgálatot!

     

    Az első lépés mindenképp az legyen, hogy egy hozzáértő szerelő nézze át tüzetesen az autónkat!

     

     

    Műszaki vizsga minimális követelményei

     

    Fékvizsgálat

    Fontos hogy első és hátsó fékberendezéseink közel egyformán fogjanak!

    A fékek hatásfokát fékpadon tudjuk ellenőrizni. Az első kerekek közti fékerő különbség maximum 20% lehet. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a jobb első kerék 20%-kal jobban vagy kevésbé foghat a bal első keréknél.

    Fontos, hogy a hátsó fékek is megfelelő hatásfokkal működnek!

    A hátsó kerekek fékerő különbsége 30% lehet maximum. Először lemérjük szervizünkben a lábféket és utána a kéziféket (biztonsági és rögzítő féket). A kéziféknek dupla szerepe van a gépkocsiban ezért sokan nem értik miért kell fékerő különbséget mérni, holott csak az a dolga, hogy a gépkocsi ne guruljon el. Azért kell, mert nem csak az a dolga, hogy a gépkocsit rögzítse egy szakadék szélén, hanem ha meghibásodik a lábfékünk, akkor bizony a kézifék segítségével kell megállnunk. A hivatalos neve is tükrözi funkcióját: Rögzítő és biztonsági fék.

    A fékvizsgálat során nem csak a fékerő eltérést vizsgáljuk (elöl - hátul) hanem azt is, hogy mekkora pedálerőnél érjük el az adott fékhatást. Ezzel fény derül arra ha a gépkocsi fékrásegítője hibás, esetleg fékpofáink, féktárcsáink, fékbetétjeink vagy fékdobjaink rossz állapotban vannak. A fékrendszernek úgy kell helytállnia, hogy egy 40 kilós leányzó is könnyedén kezelni tudja és ha kell, akkor blokkolásig tudja taposni a pedált.

    A hátsó fékrendszerbe be van építve egy fékerő szabályzó berendezés, ennek szerpere az, hogy ne hagyja megcsúszni a hátsó kerekeket (vagy csak nagyon nagy pedálerőnél). Ha a hátsó kerék megcsúszik a gépkocsi könnyen kifarol, ezért kell csökkenteni a hátsó fékek erejét az elsőkhöz képest, de erről egy külön cikket írhatnánk! Legyen elég annyi, hogy ezt is ellenőrizni kell a fékpadi vizsgálat során!

    Vigyázzunk, hogy a fékvizsgálat nem tájékoztat a fékbetétek vastagságáról! Ennek kiderítéséhez megbontás szükséges. Vizsgán nem feltétel a megfelelő fékpofa vastagság, viszont nekünk nem árt tájékozódni!

     

    Lengéscsillapító vizsgálat

    A lengéscsillapítók vizsgálatát próba padon ellenőrizzük! A mérés nagyon egyszerű! A gépkocsi első kerekeivel felállunk egy lengéscsillapító vizsgáló padra. A pad leméri a tengelyterhelést, majd megrázza a futóművet függőleges irányba (mintha macskaköveken mennénk 100km/h-val). A rázás után megvizsgálja, hogy mennyi idő alatt és milyen amplitúdóval áll vissza a kerék alap állapotba. A mért értéket százalékban mutatja nekünk és egyben ki is írja, hogy megfelelt a mérés vagy sem.

    A hátsó kerekeket is ugyan ezzel a módszerrel vizsgáljuk meg!

     

    Futómű vizsgálat

    A futóművet szervizünkben ellenőriztetheti! A vizsgálatot egy erre alkalmas futómű vizsgáló padon végezzük. A vizsgálat során minden gömbfejet, gumiszilentet, porvédő gumit ellenőriztessünk. A vizsgán a legfontosabb, hogy a gömbfejek ne lógjanak és a futóm gumialkatrészei ne legyenek kiszakadva, kikopva.

     

    Kipufogórendszer

    A kipufogórendszer lehet rozsdás-korrodált, de csak egy lyuk lehet rajta és az is csak a végén ahol a kipufogógáz távozik! Ha lyukas vagy kifúj a kipufogó, akkor a gépkocsi megbukik!

     

    Szélvédők

    Az első szélvédőn nem lehet repedés még egy egészen kicsi sem! Kőfelpattanás csak abban az esetben engedélyezett, ha az javítva van. A javításról dokumentum nem szükséges, de szakszerűen javítottnak kell lennie!

     

    Mint tudjuk a műszaki vizsgán nem minden esetben felelnek meg a sötétített üvegek illetve a biztonságunkat is veszélyeztethetik bizonyos esetekben!

     

    A fóliázás szabályai személygépkocsin (M - kategória):

    Személygépkocsin a vezető oldalon (bal első) és a vezető melletti (jobb első) oldalon tilos fóliát használni! Sok cég ad tanúsítványt, (E) jelzést a fóliáihoz, és a tulajdonost meggyőzi, hogy az szabályos. A jelenlegi (2008.08.01.) szabályok szerint TILOS fóliázni az első üvegeket!

    A hátsó utas oldali üvegek fóliázása engedélyezett (ajánlatos is, főleg ha kisgyerek van).

    A hátsó (csomagtér) ajtó vagy a hátsó utas mögötti szélvédő fóliázása csak abban az esetben engedélyezett, ha a pót féklámpa helye ki van vágva!

    Az első szélvédőkön divat, hogy a felső kb. 10 cm sötétítve van, vagy színátmenetes. A szabály az, hogy a napellenző lehajtásának vonaláig lehet fóliát alkalmazni az első szélvédőn!

     

    Fényáteresztő képesség:

    Minden fóliázott üvegnek 80% -nál több fényt kell átengednie. Amennyiben ez nem így lenne személygépkocsin bukáshoz vezet! A vizsgálóállomások ezt fényáteresztés (lux) mérő műszerrel ellenőrzik.

     

    Miért nem lehet fóliázni az első oldal üvegeket?

    Ennek egyszerű okai vannak, az egyik ami sokak számára nyilvánvaló, hogy sötétben rontja az átláthatóságot és így még kevésbé vesszük észre az amúgy is kivilágítlalan gyalogost, aki éppen élete kockáztatásával kíván partra szállni a zebra túloldalán.

    A másik ok, ami kevésbé nyilvánvaló az-az, hogy ha tűz ütne ki a gépkocsiban, és az ajtók beszorultak (karambol esetén), akkor a robbanó oldalüvegeket nem tudnánk belülről betörni és valószínű bent égnénk a gépjárműben. Ha ebbe belegondolunk, már nem is kell annyira az a sötétítés előre ugye?

    A gépjármű szélvédői körben robbanó üveggel vannak ellátva, tehát egy keményebb tárgyal könnyen betörhető. A törés következtében komolyabban nem sérülünk meg, mert úgy van kifejlesztve, hogy szilánkosra törik. Egy kivétel azonban van, ez pedig az első szélvédő, ugyanis az ragasztott. Az első azért nem törik szilánkosra, mert egy esetleges karambol esetén nem engedi a vezetőt kirepülni az első szélvédőn (ha nem kötötte be magát), illetve ha menet közben szemből követ, vagy egy teherautóról egy kisebb téglát kapunk, akkor nem sérülünk meg, mert felfogja az ütést és nem porlik az arcunkba a téglával együtt. Természetesen az első szélvédő is betörik, de csak „pókhálós” lesz.

     

    Fóliázás szabályai teher, kisteher gépkocsin (N – kategória):

    Ugyan azok a szabályok vonatkoznak ezen típusokra, mint a személygépkocsikra annyi különbséggel, hogy a hátsó (középső nagy) szélvédő és a hátsó raktér oldali szélvédők fóliázása teljes mértékben engedélyezett, akár fényáteresztés mentesre is készíthető.

    Ennek egyszerű oka van, mégpedig az, hogy ha rakományt viszünk úgysem látunk hátra. Ezen gépjárművekben a belső tükör megléte sem kötelező!

     

    Sötétített üvegek:

    A szabályok sajnos ugyan úgy vonatkoznak a sötétített üvegekre is mint a fóliázott üvegekre. Annyi azért említésre méltó, hogy nem gátolja az oldalüvegek betörését, ezért sokkal biztonságosabb és ha baj van, akkor könnyen betörhető.

    A szélvédők fóliázását ajánljuk a már említett okok miatt: 4
  • kisgyermekeket nem éri a nap
  • a gépkocsi utastere nem melegszik fel annyira
  • bizonyos mértékben esztétikus
  •  

    Pót féklámpa

    Utólagos pót féklámpa felszerelésnél olyan probléma szokott előfordulni, hogy a lámpa nincs ráragasztva az üvegre és ezért visszatükröződik az utastérbe a féklámpa fénye. Egy követelmény van mégpedig az, hogy a féklámpa fénye nem tükröződhet vissza az utastérbe! Amennyiben ez nem megoldható javasoljuk a lámpa leszerelését (legalább a vizsga idejére, de egyébként is balesetveszélyes és zavaró).

     

     

    Horpadások, sérülések

    A gépkocsinak esztétikailag is megfelelőnek kell lennie. Egy elem sem lehet sérült a gépkocsin, különben az bukáshoz vezet! Természetesen nem horzsolásokról vagy kisebb horpadásokról van szó, hanem karambolból származó sérülésekről. Túlzott mértékű horpadás sem lehet a gépkocsin! Minden karosszéria elemnek a gépkocsin kell lennie, gondolunk itt például a lökhárítóra, tükrökre, lámpákra, stb.

     

    Korrózió

    A gépkocsin nem lehet olyan korrózió, amit kisebb erőhatással át lehet lyukasztani. Természetesen senkinek nincs joga kilukasztani a gépkocsi küszöbét, vagy sárvédőjét, de mégis megteszik:) Ügyeljünk arra, hogy minden olyan korrodált felületet tüntessünk el, ami okot adhat a kételyre.

     

    Ülések, biztonsági övek

    Az ülések nem lóghatnak nem mozoghatnak, azoknak működőképesnek és állíthatónak kell lennie.A biztonsági öveknek működniük és kapcsolhatónak kell lenniük (minden övnek az autóban). Az automata öveknek működniük kell, tehát vissza kell hogy húzza az övet, illetve rántásra be kell hogy akadjon! Amennyiben övfeszítővel van ellátva a gépkocsi, abban az esetben az övfeszítőnek eredeti állapotban kell lennie (nem lehet kinyílva, ezt általában egy sárga nyelv jelzi a kapcsolórésznél).

     

    Világító, fény és hangjelző berendezések

    Minden lámpának működnie kell, ami a gépkocsira van szerelve, tehát ha van ködlámpa, akkor annak is! Sokszor hallom ügyfelektől, hogy ő soha nem használta eddig. Sajnos attól még működni kell, tehát vagy vegyük le vagy működjön!

    Kürt szóljon és ne rekedten! Ablakmosó ablaktörlő működjön! Az indexek sárga fénnyel villogjanak!

    A fényszóróknak megfelelő magasságban kell állniuk, ezt fényszóró beállító műszerrel tudjuk ellenőrizni. Ezenkívül az izzók által kibocsátott fénynek közel fehérnek kell lenni. Azért írjuk, hogy a kibocsátott fénynek kell fehérnek lenni, mert tudjuk, hogy a xenon lámpák kékes színűek holott a fényük fehér. A lényeg hogy a kibocsátott fény közel fehér legyen az izzó lehet hupikék is! Mindkét izzónak egyforma fényerővel kell világítani! Lámpák foncsor része nem lehet sérült, vagy korrodált! A ködlámpáknak szintén fehér fényt kell kibocsátani!

    A lámpa búrák nem lehetnek repedtek töröttek. Elöl a kőfelpattanást általában elnézik, de csak abban az esetben ha a fényszóró nem ázik be. Amennyiben beázik cserélni kell (megtöri a fényt és vakít)

     

    Gumiabroncsok és felni

    Dísztárcsákat szereljük le. Amennyiben alufelni van a gépkocsin és az nem gyári, abban az esetben kérhetik a műbizonylatot! Ha nem gyári a felnink és van téli gumink lemez felnin, akkor szereljük át legalább a vizsga idejére. A gumik ne legyenek kopottak! A bordák mélysége haladja meg az 1,6mm-t! A gumi méreteknek minden keréken azonos méretűnek kell lennie (szélesség, magasság). A felninek minden keréken azonos méretekkel kell rendelkeznie! A gumik mintázatának tengelyenként azonosnak kell lennie! Természetesen nem lehetnek szálszakadtak és repedezettek sem.

     

    Kiegészítők

    Egészségügyi csomag, izzókészlet, elakadásjelző háromszög legyen előkésztítve!

     

     

    Hogyan néz ki a műszaki vizsga?

    Szerencsére 2010. január 1. óta a műszaki vizsga és a környezetvédelmi zöld kártya össze lett vonva, így mindkettő meglétét hitelesen bizonyítja az érvényes forgalmi engedélyünk.

     

    1. Előzetes műszaki átvizsgálás

    Először sor kerül egy előzetes műszaki átvizsgálásra, amely során az autószerelő megállapítja, hogy az autónk átmenne-e egy műszaki vizsgán.

     

    2. Környezetvédelmi mérés

    Az egyablakos rendszernek köszönhetően a forgalmi engedélybe kerül bejegyzésre a gépkocsi környezetvédelmi besorolása és a károsanyag-kibocsátása is.

     

    3. A műszaki vizsgához szükséges dokumentumok, okmányok biztosítása

    A műszaki vizsgáztatáshoz a vizsgáztatónak szüksége lesz az alábbi dokumentumokra, így ezeket mindenképp vigyük magunkkal:

     

    Magánszemély esetén

  • Személyi igazolvány
  • Lakcímkártya
  • Meghatalmazás
  • Gépjárművünk forgalmi engedélye
  • Zöldkártya (ha a legutóbbi műszaki vizsgánk 2010-nél régebbi)
  • Érvényes kötelező felelősségbiztosítás (KGFB)
  •  

    Jogi személy esetén

  • Cégkivonat
  • Aláírási címpéldány
  • Meghatalmazás
  • Gépjárművünk forgalmi engedélye
  • Zöldkártya (ha a legutóbbi műszaki vizsgánk 2010-nél régebbi)
  • Érvényes kötelező felelősségbiztosítás (KGFB)
  •  

    4. Az autó műszaki vizsgáztatása

    A vizsgaállomáson megvizsgálásra kerül, hogy az előírásoknak megfelelnek-e az autó különböző alkatrészei. Többek között átvizsgálják a fékrendszert, a lengéscsillapítókat, a motort és tartozékait, a gumiabroncsokat, a futóművet, a kipufogórendszert, a tartalék lámpákat, a karosszériát, az utasbiztonsági felszereléseket, a lámpák működését, stb.

     

    5. A sikeresen levizsgázott autó átadása

    A sikeres vizsga után a vizsgahely visszaadja a gépjárművet a tulajdonosának. A forgalmi engedélyben frissítésre kerül a műszaki vizsga és a környezetvédelmi mérés érvényessége, a rendszámtáblára pedig rákerül az ezeket igazoló matrica.

     

    A Twin-Car Autószerviz Szolgáltatásai:

  • Személyautó és kisteherautó javítás
  • Olajcsere
  • Fék átvizsgálás, fékfolyadék csere
  • Pollenszűrő csere
  • Izzó csere, fényszóró beállítás
  • Ékszíj csere
  • Vízpumpa csere
  • Kuplung csere
  • Kormánymű ellenőrzés
  • Számítógépes fékhatás mérés
  • Lengéscsillapító vizsgálat
  • Ablaktörlő csere
  • Motor és hengerfej javítás
  • Féltengely csukló és gumiharang csere
  • Levegő-, olaj-, és üzemanyagszűrő csere
  • Időszakos szerviz gyári előírás szerint
  • Szezonális átvizsgálás (téli-nyári)
  • Teljes körű alkatrész beszerzés
  • Nyitvatartás:

    Hétfőtől - Péntekig: 8-17-ig

    Twin-Car Bt.
    Soltvadkert, Bócsai út 41.
    Telefon:(30) 299 5278
    Mobil: (30) 9 985 300
    E-mail:twincar@t-online.hu